Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Utställarinformation

Hitta på sidan

  • Event Planner - alla dina beställningar på ett ställe

    Event Planner är vårt nya digitala verktyg för dig som är utställare. Här hittar du alla relevant information inför eventet.

    Via Event Planner gör du alla dina beställningar och ansökningar. Du kan via systemet skicka ut inbjudningar till kunder, marknadsföra dig på vår webbplats och mycket mer.

    När det är dags att starta med förberedelserna för ditt mässdeltagande, börja då med att gå igenom listan på viktiga saker att ta ställning till. Här hittar du viktiga deadlines som gör att du sparar både tid och pengar.

    Glöm inte bort att Stockholmsmässan även fungerar som en fullserviceproduktionsbyrå och kan hjälpa dig med allt du behöver för att genomföra ett lyckat event. Vi kan göra allt från kompletta monterlösningar och ljussättningar till skyltar och profilkarameller.

    Monterbyggare och samutställare kan också använda Event Planner men kommer inte åt vår webbshop. (Monterbyggare kan läggas till som kontaktperson på dig som huvudutställare. Det innebär att monterbyggaren loggar in som huvudutställare och kommer åt allt. Om du vill att det ska fungera så för din monterbyggare så meddela oss så löser vi det.)

    Event Planner är en responsiv tjänst, vilket innebär att den automatiskt anpassar utseendet efter skärmstorleken på din mobil, surfplatta eller dator.

    Så här loggar du in:

    Till Eventplanner »


  • Beställ i tid för lägsta pris

    Om du beställer i tid så får du bästa möjliga service från oss, samtidigt som du får de produkter och tjänster som du önskar. Och det bästa av allt, är du ute i god tid så kostar det mindre!

    Beställ senast 27 juli för att erhålla vårt lägsta pris.

    Så här fungerar det:
    Om du beställer senast tre till fyra veckor innan officiell inflytt premierar vi dig genom att erbjuda det lägsta priset på byggnation och monterutrustning. Därefter sker ett påslag på priset med 30% fram till officiell inflytt. Beställer du under officiell inflytt eller under pågående event är påslaget 50%.
    Beställ genom att logga in i Event Planner », har du frågor kontakta Eventservice ».


  • Digital Monter - det mest kraftfulla verktyget när du vill nå dina besökare

    Med den digitala montern får du ett effektivt verktyg som försäkrar dig att besökare och journalister lär känna ditt företag - inför, under och efter eventets gång.

    Missa inte möjligheten att visa upp ditt företag online! Förutom information om ditt företag - så har du dessutom möjlighet att lägga in ditt företags mässerbjudanden och aktiviteter som du erbjuder under eventet. Dessa samlas tillsammans med alla mässerbjudanden och aktiviteter som eventet och de övriga utställarna har på eventets webbplats och app. Din monter blir nu lättare att hitta för besökarna som laddar ner vår app, som bland annat visar vägen till din monter.


    Vad ingår i den Digitala montern

    • Företagsnamn och kontaktuppgifter. Namnet blir synligt men också sökbart via sökmotorer (så som exempelvis Google) men också via vårt egna sökverktyg på eventets webbplats.

    • Ditt monternummer blir synligt, till det medföljer en länk till en karta över lokalen du ställer ut i. På detta vis blir det enkelt för besökarna att lokalisera var i lokalen din monter finns.

    • Dina varumärken blir synliga och självfallet också sökbara. Detta ökar ditt företags exponering och ger dig större affärsmöjligheter. Du kan också lägga upp och göra dig sökbar via ett flertal olika produktkategorier på eventets webbplats.

    • Egna mässerbjudanden och aktiviteter som du kan använda för att locka besökare till din monter. Utöver att visas i din digitala monter samlas de tillsammans med eventets och övriga utställares erbjudanden och aktiviteter via huvudmenyn.

    • Möjlighet att ladda upp inspirerande bilder, filmer, texter och länkar samt pressmeddelanden.

    Önskar du att avstå från denna möjlighet kontakta Formex@stockholmsmassan.se eller din säljkontakt.

    Pris: Digital monter inkl ingående första FairMate Lead Tracking-licensen 1 790 kr

    Vill du veta mer?
     

  • In och utflyttningstider

    Inflytt
    Lördag 2017-08-19, 07:00 - 20:00
    Söndag 2017-08-20, 07:00 - 24:00
    Måndag 2017-08-21, 07:00 - 24:00
    Tisdag 2017-08-22, 07:00 - 24:00
    Onsdag 2017-08-23, 07:00 - 07:30

    Utflytt
    Lördag 2017-08-23, 17:00 - 24:00
    Söndag 2017-08-24, 07:00 -16:00
    Måndag  2017-08-25, 07:00 - 16:00

    Hallarna är öppna klockan 07.00-24.00 mellan klockan 20.00-24.00 gäller in- och utpassering via huvudentrén. Vid inpassering efter klockan 20.00 måste man kontakta vakten via porttelefon och observera då att det inte går att ta in något material men det ger dig som utställare möjlighet att komma in och jobba i montern.

    På Tisdag tillåts arbete i egna montern fram till 24.00 men gångarna skall vara tomma kl. 16.00 då gångmattor läggs.

     


  • Tända ljus i montern/beställ brandsläckarpaket

    En monter får ha max 5 ljus per arbetande person i sin monter. Ljusen måste vara under ständig uppsikt. Detta kontrolleras av Stockholmsmässans väktare samt förtydligas för utställaren på plats. I samband med att de läser igenom och skriver på den speciellt framtagna blanketten som ger dem tillstånd för detta. Stockholmsmässan debiterar en avgift på 910 SEK exkl. moms för tillstånd. Vid beställningar under inflytt eller pågående arrangemang debiteras ytterligare 50% påslag.

    Gör din beställning i Event Planner »



  • Beställ biljetter och marknadsför ditt deltagande

    Bjud in dina kunder
    Här introducerar vi en rad funktioner som kommer att underlätta för dig och dina kollegor, både att förbereda er inför mässan och att följa upp efteråt.
    Med vårt biljettsystem kan du beställa både tryckta och digitala biljetter. Du kan också enkelt följa upp vilka kunder som faktiskt utnyttjade dina inbjudningar.

    Till Eventplanner »
    ________________________________________
    Notera att du kan beställa hur många biljetter som du önskar du kommer endast betala för de koder på biljetterna som används.

    Det är bra om du beställer inbjudningar och skickar ut till dina kunder även om du inte vill stå för kostnaden. De behöver en inbjudan för att registrera sig de slipper då skicka en förfrågan till vår besökarservice om de är behöriga och vänta på ett godkännande.

    Så här bjuder du in dina kunder:

    1. För dig som vill skicka ut digitala inbjudningar själv
    - Gå in i systemet (menyval ”Beställ inbjudningar”) och beställ önskat antal pdf-inbjudningar.
    - Under ”Mina inbjudningar” kan du direkt hämta en zipfil med motsvarande antal pdf:er.
    På varje pdf finns angivet en unik inbjudningskod – du får alltså en pdf per person som ska bjudas in.
    - Mejla ut pdf:erna till dina besökare, eller skriv ut inbjudningarna och skicka ut dem postalt.

    2. För dig som vill låta oss sköta de digitala inbjudningarna
    - Förbered en Excelfil där du lägger in e-mailadresserna till samtliga besökare som du vill bjuda in (en exempelfil finns i systemet). - Gå därefter in i systemet (menyval ”Bjud in via e-mail”), ange önskat antal besökarinbjudningar och ladda upp din Excelfil. - Om du vill kan du ange en e-mailadress dit du får information om vilka e-mail som inte har kunnat levereras (en så kallad ”mail delivery report”).
    - Vi skickar ut alla dina inbjudningar via e-mail. På varje inbjudan finns angivet en inbjudningskod.
    Observera att Stockholmsmässan endast använder dessa adresser för att göra utskicket, vi sparar alltså inte adresserna hos oss. De raderas efter utskick.

    3. För dig som vill beställa tryckta inbjudningskort
    - Gå in i systemet (menyval ”Beställ inbjudningar”) och beställ önskat antal tryckta inbjudningar.
    - Tryckeriet sänder dessa till dig och du själv skickar ut postalt till kunderna.

    _______

    Så här gör besökaren med din inbjudan:
    - När besökarna har fått din inbjudan går de in i systemet och registrerar sig med hjälp av inbjudningskoden
    - Besökaren tar med sin registrerade biljett (utskriven eller som pdf i telefonen) till Formex. De går direkt igenom inpasseringskontrollen utan att behöva köa till registreringen eller kassan.
    ________________________________________
     
     

     

  • Beställ utställarkort

    Så här gör du för att beställa utställarkort

    Alla som arbetar i din monter under eventet måste ha en egen personlig namnbricka med foto (fotobadge) att bära synligt.
    Detta är en säkerhetsfråga och underlättar också för besökarna att veta vem de har pratat med.

    Gå in i Event planner och ange namnen på alla som kommer att arbeta i din monter.

    Monterpersonalen kommer att få ett e-mail där de uppmanas att gå in i systemet och och slutföra registreringen.
    De kan förbereda genom att ladda upp ett foto i förväg.
    (Har de inga digitala foton kan detta ordnas när de kommer till Formex, men ju fler som har laddat upp sina foton i förväg desto snabbare går processen på plats.)

    När monterpersonalen kommer till eventet så går de till en av registreringsstationerna och skriver ut sina fotobadgar

    Om man redan har laddat upp ett foto behöver man inte personligen hämta ut sitt utställarkort, utan en kollega kan hämta ut alla utställarkort på en gång.

    Varje monter är berättigad till 1 kort per 5 kvm monteryta,minimum 3 kort, max 20 kort. Samutställare får 3 kort. Kort som kvitteras ut utöver detta antal debiteras med 165 kr ex moms. Byte av monterpersonal under mässperioden ger inte rätt till fler kort.

    Till Event Planner »


  • Glöm inte att anmäla Samutställare

    Företag som ställer ut i er monter får en egen plats i katalogen på webben, guiden och i appen samt har tillträde till Event Planner och kan beställa för endast 3 100.-
    Samutställaren marknadsförs alltså på samma sätt som ert företag och får samma service.

    Anmäl er samutställare »


  • Digitala skyltar för maximal uppmärksamhet

    Vi kan nu erbjuda effektfulla och moderna exponeringsytor på våra nya digitala skyltar. Med rörligt och animerat material kan du nu sprida ditt budskap från pendeltåg och parkering till huvudentrén och vidare in i mässhallarna.

    Ditt budskap blir svårt att missa då våra skyltar garanterat skapar engagemang och uppmärksamhet. Samtliga skyltar är strategiskt placerade där flödena är som störst och blir ett effektfullt komplement till våra övriga reklamplatser.

    Nå alla i din målgrupp
    Stockholmsmässan är Nordens största internationella mötesplats. Vi tar emot över en miljon besökare och 7 000 journalister varje år. Genom att annonsera i och runt våra områden når du hela din målgrupp. På en och samma dag.

    Se mer om digital skyltning »
    Teknisk specifikation  »

    Stockholmsmässan är Nordens största internationella mötesplats. Vi tar emot över en miljon besökare och 7 000 journalister varje år. Genom att annonsera i och runt våra områden når du hela din målgrupp. På en och samma dag. 

    För mer information kontakta: Mia Lindberg
    mia.lindberg@stockholmsmassan.se
    +46( 0)765-25 99 77

     


     

     

  • Mässrestauranger informerar

    Mässrestauranger informerar:
    Mässrestauranger AB är restauratör på Stockholmsmässan och innehar utskänkningstillståndet samt försäljnings- och serveringsrättigheterna av alkoholhaltiga drycker. Serveringen av alkoholhaltiga drycker omfattar mässans samtliga restauranger, hallar, kongressavdelningar och allmänna ytor.

     

    Tele: +46 8 727 72 40

    montercatering@massrestauranger.se

    Montercaterings utbud

    Utskänkningstillstånd


  • Så lockar vi besökare tillsammmans

    Snart är augusti här, då kommer hallarna att fyllas med utställare och en massa spännande produkter. Så nu är det dags att försöka locka många besökare - och rätt besökare. Vi som arrangör använder många olika kanaler för att marknadsföra Formex, och du som utställare har också stora möjligheter att bidra genom att marknadsföra ditt eget deltagande. Dels gentemot dina gamla kunder förstås, men också för de nya som ännu inte har upptäckt ert företag och det ni har att erbjuda. Vi tipsar om några saker att tänka på i din marknadsföring samt berättar om vad vi på Formex gör.

    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!

    Egna medier
    -nyhet, fakta och inspiration

    Egna medier brukar man kalla de kanaler där du själv styr över såväl utformning som innehåll. Självklart kostar även de egna medierna pengar, men i de här kanalerna behöver du inte betala något extra för att marknadsföra just dig och ditt företags medverkan på mässan.

    Det här gör vi
    Egna webbplatser: information om mässan läggs ut på www.formex.se
    www.studioformex.se och dels på www.stockholmsmassan.se

    Sociala medier: både Formex och Stockholmsmässan har egna facebooksidor där vi berättar om den kommande mässan. Vi lägger också upp filmer på youtube, postar foton på Instagram, twitter och skriver blogg.

    Nyhetsbrev: vi skickar ut nyhetsbrev till ca 50 000 tidigare besökare på Formex kontinuerligt under året, samt köper in ca 15 000 adresser i Sverige & norden varje år till nya potentiella besökare.

    Det här kan du göra
    Berätta för era kunder att ni ska ställa ut på Formex i alla kanaler ni har tillgång till: på webbplatsen, i nyhetsbrev, och mailutskick, sociala medier etc. Informera om ert mässdeltagande på säljmöten och kundevent, och ställ gärna upp en skylt med mässinfo i era egna lokaler (kontor, showroom, butiker etc.)
    Ni kan också beställa både tryckta och digitala biljetter/inbjudningar som ni kan skicka till era kunder. Man kan beställa både fri enté (där ni blir debiterade för entrén) eller betala själv (där kunden betalar sin egen biljett).

    Använd också våra sociala kanaler som en plats att nå nya kunder.
    Facebook: https://www.facebook.com/formex
    Instagram & Twitter @Formex
    Hasthtags: #Formex

    Som utställare på Formex har du också en egen digitala monter på Formex.se där du kan lägga in kontaktuppgifter, texter, bilder, filmer och realeser. Många besökare vill förbereda sitt mässbesök genom att gå igenom utställarlistan på webben i förväg och med en fyllig och genomarbetad presentation ökar du chanserna att de ska fastan för just ditt företag/produkter.

    Köpta medier
    -reklam i många olika kanaler

    Det här gör vi
    Köpta medier är förstås alltid en fråga om resurser, och vi strävar efter att använda medier med så god träffbild som möjligt utifrån Formex besökarprofil. Inför varje mässa följer vi upp förra mässans utfall och diskuterar igenom vilka kanaler som fungera bäst för denna gång. 

    Dagspress & magasiner i  SV, NO, DK, FI, DE, UK, PL

    Det här kan du göra
    Om du har möjlighet att annonsera under månaden innan mässan så ha gärna med en uppmaning typ "träffa oss på Formex" "vi finns i monter..." eller " se våra nyheter på Formex"

    Använd gärna mässan logotyp i såväl tryckta som digitala medier.
    Här kan du ladda ner logotyp
    http://www.formex.se/press

    Förtjänade medier
    -uppmärksamhet som inte går att köpa för pengar

    Varje år besöker ca 850 nationell och internationella media representanter (journalister, reaktörer och fotografer) Formex, och ännu fler laddar ner pressrealeser   och annat material som handlar om mässan. Hur mycket de sedan väljer att skriva kan vi förstås aldrig styra, men det vi kan göra är att underlätta deras arbete och hjälpa dem att förstå vad som är nytt, annorlunda och spännande för säsongens mässa. Detsamma gäller bloggare och andra som är aktiva igenom sociala medier.

    Det här gör vi
    Pressreleaser: ett tiotal pressreleaser skickas ut innan mässan.

    Pressbearbetning: innan och under mässan ringer vi runt till de viktigaste medierna för att locka dem att komma till mässan.

    Pressträff: på morgonen den första mässdagen håller vi en pressfrukost för journalister och bloggare där vi presenterar Formex och desshöjdpunkter.

    Presscenter: under hela mässan har vi öppet i det bemannade pressrummet där alla ackrediterade journalister och bloggare kan hämta material och sitta och arbeta. Pressrummet flyttades i samband med ombyggnaden av Stockholmsmässans huvudentré förra året, och är nu ett toppmodernt och fräscht presscenter centralt placerat med utsikt över entrétorgets myller.

    Det här kan du göra  
    Ta fram material (text, bilder, filmer) som presenterar ditt företag och era nyheter för pressen. Särskilt intressanta nyheter kan du skicka ut i förväg, antingen som pressreleaser eller genom tipsa enstaka journalister.

    Digitalt pressmaterial kan du med fördel lägga in i e-monter, och ta gärna med ett antal utskrivna ex och lägg upp i pressrummet dagen innan mässa. Fokusera på korta tydliga beskrivningar av dina nyheter, gärna med bild, och se till att ha en tydlig monterhänvisning på framsidan. Du kan också ordna en egen pressträff i din monter.

    Du hittar mer information om presstjänsten och kontaktuppgifter till vår pressansvarige:
    http://www.formex.se/press

    Sociala medier kan kännas som en djungel för den oinvigde. Men rätt använda är de både billiga, trovärdiga och effektiva, och du har mycket att vinna på att använda sociala nätverk i marknadsföringen.  


  • Exponera dig på höjden

    För att underlätta för utställare och monterbyggare gäller från vår 2015 nya regler gällande höjdbyggnationer över 2,5 meter på Formex.

    Höjdgranskning
    Den nya regeln låter utställare bygga upp till 4 meter hög skiljevägg, med eller utan exponering, utan ett godkännande från grannen. Som utställare behöver du informera din granne/dina grannar om byggnationsplanerna och lämna väggens baksida vit och slät eller på det sätt som du och grannen kommer översens om.

    Höjdexponering
    Att placera din produkt, ditt varumärke eller ditt budskap över monterns standardhöjd 2,5 meter, på till exempel en vepa/banderoll hängd i montern, är liksom tidigare ett kompletterande sätt att synas på och benämns som höjdexponering. För höjdexponering behövs grannens godkännande, med undantag för exponering på ovan nämnda skiljevägg.

    Ansökan om höjdbyggnation och höjdexponering

    Som alltid ska all byggnation över 2,5 meter meddelas Stockholmsmässan Eventservice för bedömning om det finns tekniska möjligheter att överstiga 2,5 meter. Du skickar in din måttsatta ritning och planskiss till eventservice@stockholmsmassan.se. Höjdgranskningskostnaden på 500 kr ingår i Stockholmsmässans prisdifferentiering, så beställ i tid. Kostnaden för höjdexponering är 4 500 kr.

    Kom ihåg att kommunicera med dina montergrannar innan mässan för att undvika onödiga överraskningar!