Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Kråkvik

Jotun släpper 2018 års färgkarta på Formex!

Färg har en framskjuten position på Formex i augusti – både vad gäller konkreta färgskalor och själva idén om vad färger kan betyda och hur de påverkas oss som människor. Därför är vi särskilt glada att norska färgproducenten Jotun exklusivt släpper 2018 års färgkarta under Formex.

– Det är otroligt roligt. Länge har det funnits en föreställning om att färg är något tekniskt och maskulint, att det är något annat än interiör. Det är helt fel, och det tror vi den här utställningen kommer visa, säger Lisbeth Larsen, global kulörchef på Jotun.

Tillsammans med Kråkvik & D’Orazio – den Oslobaserade stylingstudion under ledning av Alessandro D’Orazio och Jannicke Kråkvik som många besökare lär känna igen från tidigare Jotunsamarbeten – bygger man för första gången i Formex historia en huvudutställning kring begreppet färg.

– Vår syn på färg har förändrats under bara en generation, säger Lisbeth Larsen som tidigt i vårt samtal understryker att Jotun aldrig har utsett någon ”årets färg”. Det är en ganska tom gest, menar hon. Det hon vill åt är istället ett fördjupat samtal om hur vi kan bygga världar – stora och små – som skapar sammanhang och får oss att känna oss hemma. – Förr fick vi frågor av typen: ”Vad är trendigt nu?” eller ”Hur ska jag ha det hemma?”. Idag får vi specifika frågor om vilka toner som ger bäst sömnkvalitet. Det finns ett helt annat intresse, en helt annan kunskap idag. Folk går inte i flock och det tycker jag är underbart.

Jotuns utställning på Formex kretsar kring tre grundpaletter – var och en rotad i olika sätt att förhålla sig till en allt snabbare och allt mer oviss tid.

Den första paletten går i industriellt gråblått och doftar avskalad urbanism.
– Över hela världen ser vi idag en tendens att vilja krympa våra sammanhang. Färre kvadratmeter, mindre ekonomier, mindre sårbarhet. En stad som Berlin har länge varit ett tydligt exempel på hur vi söker oss till mindre boenden, inte sällan industribyggnader, och det här är en mentalitet vi nu ser sprida sig.

Den andra paletten kretsar kring solblekta färger, brutna toner, horisonter. Det är färger för en kultur som, med Lisbeth Larsens ord, vill sänka axlarna.
– Ouppkopplad tid har blivit en lyxvara och det finns en bred längtan efter att leva lugnare. Då kommer färg in. Det handlar om en massa försiktiga nyanser inom det grönbruna spektrat som jag tror kommer att dominera allt mer inom skandinavisk design.

Den tredje paletten är lite mer kryptisk. Botaniska hagar och Indokina, blågröna hav och färgstarka blommor.
– Det här är färgerna för den som vill ha det lite frodigare, skrattar Lisbeth Larsen, fullt medveten om att ordens exakta valörer inte alltid är identiska på norska och svenska.

Till sist: Vad ska du göra härnäst?
– I veckan ska jag till en liten by i Vietnam och jobba med arkitekter i Sydostasien och tala om färger i exteriöra sammanhang 2019. Vi gillar att titta framåt i vår bransch, men det är det som är så himla kul också!

Jotun

Föreläsning A32:34
Utställning AG:53