Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre Läs mer om cookies här »

Jan Rundgren

Konsumtionstrender 2018 med Jan Rundgren

Det fanns en tid när kvinnor ”shoppade” och män på sin höjd gick ut på stan för att då och då förnya sin livslånga prenumeration på likadana herrbyxor. Det var kolossalt länge sen. Jan Rundgren, designer med ett långvarigt förflutet på Formex och i år ansvarig för den omtalande utställningen Man Kind Bar, berättar varför det här spelar roll.

Spaning: Männen har hittat in i varuhusen, och det förändrar allt.

– ”Metrosexualitet” som uttryck kom på 1990-talet och, även om jag inte tycker om att prata ålder, så har det hänt otroligt mycket sedan dess. Femtiplussarna, det vill säga typ min pappa, konsumerar fortfarande inte så mycket, men hos de yngre ser det helt annorlunda ut. Behandlingar, träning, produkter, kläder – kartan är så full av konsumtion för män att det inte behövs något ord för det. Det finns överallt. Jag var i Bangkok nyligen och slogs av hur intresset för en sådan företeelse som barbershops hade slagit brett även där – trots att de inte ens brukar ha så mycket skägg där (skratt).

Vad du säger är: Det är verkligen inte bara i Hornstull i Stockholm som folk lägger stor mental energi på vård av hipsterskägg?

– Haha, ja precis. Så kan man säga. Och det intressanta tycker jag är den större konsumtionsbilden. Idag har detaljhandeln det ofta svårt och tappar kunder, och då passar det så oerhört bra att bjuda på en helhetsupplevelse. Man går inte in och köper en skjorta och så är det bra med det; man går istället in i en värld där objekt, behandlingar, specialintressen, stämning, musik och människor bildar en helhet.

Man Kind Bar, som du byggt upp på Formex, är lite som ett samtida mansmuseum. Men de här butikerna och koncepten du pratar om, de kan se ut på en rad olika sätt?

– Det finns en butik i Japan som säljer vitaminer. Och då tänker man ju: Varför ska någon gå dit och köpa det när det finns på nätet eller på ett vanligt apotek? Här finns dock en twist – den som har med sig sina skräpmatskvitton från till exempel McDonald’s (med mycket manliga kunder) får lösa in dem mot vitaminer. Att locka in folk i butik är avgörande. Alla knep är tillåtna.

Hur mycket av allt det här handlar om tilltagande manlig fåfänga?

– Mycket, skulle jag säga. Det fanns länge en idé om att det är osexigt att bry sig om hur man ser ut. Om man är man! Den idén känns helt omodernt idag. Och det kan jag bara omfamna. Som homosexuell så känner jag att det verkligen är på tiden att dom andra förstår också. Och där är vi nu. För min egen del kan jag nästan känna att jag vill gå åt andra hållet. Det kan bli lite av en galen konsumtionsvärld. Mitt nyårslöfte i år är faktiskt att köpa mindre.