Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre Läs mer om cookies här »

Lotta Ahlvar

Millennialstrender 2018 – med Lotta Ahlvar

Millennials. Gruppen som inte vill bli nådd med traditionella medel och inte vill bli ihopklumpad som en – just grupp. Idag är de viktigare än någonsin, både som konsumenter och producenter. Hur har det förändrat designvärlden? Formex projektledare Lotta Ahlvar ger en snabb grundkurs.

– Något som vi ser väldigt tydligt idag är en förnyad kärlek till arv och traditioner. Samt en gnutta nostalgi, något som hör ihop med att vi lever i orostider. Få trender är tydligare. Vare sig det handlar om vurm för mekaniska tryckpressar, vävstolar eller klassiskt hantverk så ser vi en återkomst av old school kunskap, eller gammal klokskap, och att det finns konsumenter som verkligen uppskattar det. Man Kind Bar, där vi nu sitter, är ett bra exempel på det med sina bartenders som skakar fram nyttiga mocktails och en barberare som arbetar med ett uråldrigt hantverk.

Att ha en linneduk på middagsbordet var ju länge hopplöst omodernt. Men så ser det inte längre ut, utan det har kommit en ny generation som har upptäckt hela detta med att det inte ska vara så kalt och sterilt, de vill ha textil, liv, värme, tradition, ombonat…  

Med ett ord: millennials?

– Ja exakt. Och i flöden på sociala medier är mycket bilder på det egna hemmet, gärna fyllt med mycket vänner, husdjur och familjen. God mat, festligt och en lätt bohemiskt inredningsstil. Och familjen den kan vara mamma och pappa eller pappa och pappa, eller varför inte en riktig storfamilj. Det tycker jag är väldigt påtagligt. Om man ska säga något som sammanfattar en så bred grupp som millennials så är det just detta att man går in i sig själv och sitt hem. Det är på många sätt en introvert trend vi ser. 

Har du några konkreta inredningsexempel?

– Gardiner. Man kan spå gardinens stora återkomst! Fast i ny tappning. De ska vara för långa, så de släpar i golvet, och absolut inte strukna, gärna i lin. Och helt borta är den raka gardinvåden i mönstertryckt bomull. Nu är det varumärken som är duktiga på branding, som levererar till hotell och kedjor och inredningsstylister och som också har utvecklat konceptbutiker för privatkonsumenter med bra läge mitt i stan. 

Som producenter då – hur märker man av denna nya generation på Formex?

– Man drivs av passion. Och det kan vara svårt att sätta en yrkesetikett på många, men viktigt är att ha roligt. Konstnär, dj, tatuerare, barberare, vad det nu är man brinner för. Det märks väldigt tydligt i vilka nyföretagare som ställer ut här, jag tänker spontant på entreprenörsdrivna företag som om Kotten och Täljogram.  Flera av de utställare vi sett på Design Talents och verksamheten är inte sällan småskalig och drivs av lust snarare än att bygga ett företagsimperium enligt gängse affärsutvecklingsmodeller (skratt). Det är inte en klassisk ekonomiutbildning man har i botten, utan det kommer från hjärtat.