Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Mutant gör stilsäkra leksaker för alla åldrar

Emma Persson har fått en flygande start för sitt varumärke Mutant. Bara ett halvår efter starten är hennes finurliga leksaker med dubbla funktioner en succé. Nu ställer hon ut på Youngs Designers – och är nominerad till Formex Formidable 2017.

I grunden är hon modedesigner, men Emma Persson var djupt kritisk till textilindustrin och hittade aldrig sin plats i branschen efter examen från Konstfack. Men så fick hon barn och upptäckte plötsligt att det fanns ett outforskat fält: leksaker.

– Barn får så mycket leksaker som man inte vet vad man ska göra av. Så jag och min sambo började tillverka egna saker till vår dotter. Vi gjorde en fotpall som hon också kunde klättra runt på. Leksaker i Sverige är annars så otroligt likriktade, säger Emma.

Den dubbla funktionen löper som en röd tråd genom alla Mutants produkter. Leksaker i form av grodor, fåglar eller myrslokar kan även användas som grytlappar och kuddar. Eller bara som vackra prydnadsföremål som inte behöver städas undan efter leken.

– Men Mutant handlar också om att skapa en mer hållbar tillverkning. Allt är producerat av ekologiska naturmaterial. Vi använder textilspill från möbelindustrin och tillverkar allt i Sverige. Jag vill inte utnyttja människor i fattiga länder.

Konceptet har fått en flygande start. Mutant startades så sent som i januari 2017, när Emma Persson gjorde sin debut på Formex. Nu ställer hon ut på Young Designers, samtidigt som hon är en av de nominerade till designpriset Formex Formidable 2018.

– Det har gått väldigt fort. Framför allt har intresset från pressen varit stort. Nu satsar vi på att hitta flera större butiker som återförsäljare, samtidigt som vi gör nya produkter på samma tema, men lite mer abstrakta. På lång sikt är målet att skapa ett helt modehus i Göteborg där vi tillverkar alla leksaker inhouse, berättar Emma.

Så vem är viktigast att nå – vuxna eller barn?
– Många tittar på våra produkter och frågar: Är det en leksak eller en inredningspryl? Jag tycker just det är en stor del av tjusningen! Men jag skulle säga att båda är lika viktiga. 50 procent av våra kunder köper till sig själva och 50 procent till sina barn.

Du hittar Mutant på Young Designers i monter B12:47