Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre Läs mer om cookies här »

Oslo Design Fair

Trenderna på vårens Oslo Design Fair, 24-26 januari

Temat på årets Oslo Design Fair behandlade identitet; om hur våra hem ser ut, hur vi klär oss och hur vi pratar. Något som skildrar vilka vi är, och aspirerar att vara. Vilket är av vikt för individer, varumärken, organisationer och inte minst nationer. Och det råder inga tvivel att den norska designidentiteten växer sig alltmer stark, säker och stolt.

Grete Sivertsen. kreativ chef för Oslo Design Fair ansvarade för mässans scenprogram och trender. Hon har ett förflutet som chefredaktör för inredningen Bo Bedre och jobbar med internationella trender. Själva trendutställningen på Oslo design Fair var sammanställd av Kirsten Visdalen och stylist var Per Olav Sølvberg, vilka var delaktiga i komponerandet av mässans fyra olika trender: Androgynt, Fortolkninger, Floralsk och Klorofyll.

Generellt präglades alla fyra trender av referenser till skandinavisk design, lite mer färg än tidigare, påtagligt mycket mer naturliga material och en fortsatt diskret mönsterbild.

Årets mässa tydliggjorde att tiden ännu inte är inne att lämna Lagom, Hygge och Koseligt. Men samtidigt ser vi att lite starkare färger och mer mönster börjar få ta plats. Kanske är vi i Norden på väg att bli lite modigare?

Kort om årets teman

Androgyn draperades i en dimgrå och svartvitt palett. Företaget Menu, var en synlig partners i utställningen med flertalet möbler på plats. Temat var möblerat utifrån ett sovrum och kombinerat vardagsrum.

Tolkningar handlade om hantverk och DIY, med tonvikt på textilier och stickning. Stort inflytande av kulturarv och olika traditioner. Temat präglades av en studiolook kombinerad med hobbyrum.

Floralsk-trenden bor i matsalen och domineras av blomster. Påfallande många evighetsblommor, det vill säga eterneller eller torkade blommor med vackert fallande kronblad. På plats fanns för besökarna fanns floristen Anne Mina från blomstermarknaden Mina Milanda.

Klorofyll, handlade om ett grönskande stilfullt badrum, där gigantiskt stora växter flöt ut över blanka kakelplattor och superdesignade badkar. Klorofylltrenden som fyllde rummet med livlig tillväxt och hållbarhet var skapat i samarbete med Norm Architects.

På plats på Oslo Design Fair fanns också den svenska stylisten Anna Leena Leino som hade utformat en interiör i mässans entréhall. Skulpturala former, mjuka textilier och Faye Toogood stolar skapade en exklusiv miljö som inte hittades hos mässan övriga utställare.

Gubi medverkade som sponsor av en vacker loungeyta för besökare att varva ner och äta. Uttrycket hos Gubi var ikoner från det förflutna, kombinerat med en önskan om att skapa framtida ikoner med många flörtar till femtio- och sextiotal.

_________________________________________________________________

Tendenser, trender och intryck från utställarnas montrar:

Grönska:

  • Stora träd i våra hem
  • Odla dina egna grönsaker
  • Blommor och torkade evighetsblommor
  • Det Perfekt o-perfekta; hur skönheten finns i det ofullkomliga
  • Blommor som hänger med huvudet
  • Intressanta koncept för växter med eller utan glaskupor

Badrummet som rum:

  • Mer tid i badrummet som även fungerar som en yta att umgås i med möbler och stolar
  • Hantverk, keramik:
  • Stilleben av udda keramik
  • Arketyper

Naturmaterial:

  • Sten, kalk & marmor

Metall:

  • Mässing & koppar

Textil:

  • Ull och lin
  • Sammet

Färger:

  • Dämpad färgskala
  • Gult som accentfärg
  • Fokus på rosa, tegel, salviagrönt, vinrött, hasselnötsbrunt och petrolblått

Detaljer:

  • Speglar, speglar och återspeglar
  • Lampor i grupp
  • Minibord och satsbord
  • Låga sittpuffar
  • Minimöbler i sammet
  • Kuddar, kuddar och åter kuddar