Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

”Vi värnar om yrkesskicklighet och hantverkskunnande”

God formgivning, tidstypiska uttryck och hantverksskicklighet är några självklara nyckelord när juryn för institutionen Formex Formidable samlas för att först koka ned cirka hundra kandidater ned till tolv – som ställs ut nu under Formex – och sedan till mässan i januari 2018 kora en vinnare. Vi träffade juryns ordförande Synnöve Mork.

Förpackningsdesign från Svenska Kakaobolaget. Johanna Günthers ringlade lera. En gigantisk ”utomhusborste” från Iris Hantverk. Floristen & Fotografens märkliga renässansmönster av blomblad.

Det är en otrolig bredd på de tolv bidragen som samlats för allmän beskådan just intill den inbjudande sitt-arean i entréhallen. Vi slog oss ned med Synnöve Mork för att reda ut vad det är som just de här – och de andra utvalda – skapelserna ”har”.

– Generellt kan man väl säga att det ska vara nyheter som har hög verkshöjd och säger något om sin tid. Naturligtvis tycker vi i juryn olika ganska ofta, och så ska det vara, det här är en demokratisk process. Men gemensamt för oss alla är att vi försöker hitta de här sakerna som representerar lite djupare värden, Synnöve Mork och konstaterar att Formex Formidable inte är ett ”trendpris”. De tolv utvalda produkterna rymmer ett brett spektrum från konsthantverk till industridesign och vad det hela tiden handlar om är produkter av god kvalitet, producerade på rätt sätt.

Om med ”rätt sätt” menar du sådant som hållbarhet?

– Ja, det är en del i det. Hållbarhet är inte ett formellt kriterium, men när vi har en jury som består av sådana som Kerstin Wickman är det självklart att vi värnar om yrkesskicklighet och hantverkskunnande, säger Synnöve Mork och syftar på den legendariska professorn i design- och konsthantverkshistoria vid Konstfack som bland mycket annat var redaktör för tidskriften Form i över 25 år. Och det är så mycket kunnande ombord i juryn att hållbarhet och tillverkningsprocess alltid kommer att vara viktigt, menar hon och passar på att strö lovord över de övriga tre i juryn.

– Dan (Gordon) är en  designskribent och Daniel (Svahn) formgivare med ungdomlig kraft. Kajsa (Falck-Torlegård) har genom åren sett mycket och hört diskussionerna på Formex och det är oerhört värdefullt.

Just nu befinner vi oss alltså i en av de fysiska utställningar i entréhallen som är en del av temat Nordic Space. Det är bekvämt, vackert, inbjudande – och fullt med folk som sitter, ligger, pratar, knappar på laptops och dinglar i hängstolar från taket. 

Tvärtemot vad man kanske kunde tro, säger Synnöve Mork, är det fortfarande ganska få som jobbar med utställningar som profession. Inte för att viljan saknas, utan för att det helt enkelt är så svårt! Att göra en utställning som funkar så bra som denna kräver kolossalt mycket kunnande och omsorg om detaljerna.

– Ja, så är det. Om vi tittar på fotografi och instagram så är det ju verkligen så har det blivit lättare för alla att sprida bilder o inspiration nu – och det är jätteroligt. Men när det gäller tredimensionella installationer är det väldigt mycket att ta hänsyn till för att slutresultatet ska bli bra. Ett konkret exempel är belysning! Det kan låta larvigt och banalt men det är en sådan där praktisk sak som är mycket viktig för slutresultatet, säger Synnöve Mork som alltid varit särskilt intresserad av just rumslighet.

– På senare år har det dock kommit en del grupper som formerat sig kring olika yrkesroller. Det tycker jag är väldigt spännande. Det krävs att de olika professionerna samarbetar för att få bästa resultat.

Tillbaka till Formex Formidable. Det är två utmärkelser i ett – förutom juryns pris, finns också ett ”Folkets val”, där allmänheten kan rösta på sin favorit.

Så, brukar ”folket” och juryn ha samma smak?

– Bra fråga. Jag har ju inte suttit i juryn så länge så jag kan inte bedöma hur det var förr. Men om man tittar på den vinnaren senast (Carina Seth Andersson, var skål Spilkum fick folkets röst i januari 2017) så är det ett härligt val tycker jag. Den låg väldigt långt fram även hos oss i juryn och jag tycker det visar att man uppskattar kvalitet och saker som håller över tid. Det finns en otrolig kunskap ute hos besökarna, det är alldeles klart.

 

Mork

 

Formex Formidables jury består av Synnöve Mork, formgivare, Dan Gordan, redaktör på Sköna Hem, Kerstin Wickman, professor i design- och konsthantverkshistoria, Kajsa Falck-Torlegård, Formex samt Daniel Svahn, formgivare.

Läs mer och röst på din favorit här!

Text: Niklas Eriksson
Foto: Anja Callius