Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre Läs mer om cookies här »

Mobel

Team Formex trendspanar under Stockholm Design Week

Stockholm Design Week med världens största mötesplats för skandinavisk design - Stockholm Furniture & Light Fair har precis avslutats. Hit kommer inköpare, arkitekter, designers, journalister från mer än 60 länder. Det är otroligt mycket att hinna med men vi har här sammanställt olika trender och intressanta spaningar som vi har hittat under veckan i Stockholm.


Material:

Rått eller polerad superfinish. Dels noterade vi många obearbetade material med rufft uttryck som betong eller oputsad aluminium. Till och med en rad installationer och happenings runt om i staden, listade under Stockholm Design Week, hölls också i helt råa lokaler som källare eller garage.

Men vid sidan om det ruffa så fanns också otroligt många supersofistikerade materialbehandlingar, dels på extrem mjuka skinnmöbler som i Luca Nichettos Ratatouille arena, den eleganta designbaren på Stockholmsmässan. Eller på trämöbler med fantastisk ytfinish. Vi imponerades mycket av japanska Ariakes nästan shakerliknande minimalism med trämöbler i fantastisk kvalitet. Att sen möblerna visades i en orenoverad våning som strippats på nästan allt förutom stuckaturer och trägolv gjorde upplevelsen ändå starkare. Mest oväntat var flockad sammet eller alcantara vinyl, kärt barn har många namn, ett lätt föraktat material som har lyst med sin frånvaro ända sen det sena sjuttiotalet. På mässan hittade vi glada lejongula flockade monterväggar hos &Tradition.

Pulverlackad metall är fortsatt hett, gärna i matchande färg som textilierna, till exempel på stoppmöbler. Vid sidan av det ofta färgglada pulverlackade märks brons, mässing och koppar. En hel del industrinät hade formats till armaturer, dels på BSweden men också i en framträdande placering hos Northern, där skrynkligt nät i mässing formats till stora organiska takarmaturer, så klart grupperade i ett litet kluster.


Färger och mönster:

Dom varma tonerna är här för att stanna. Mycket fokus på olika orange, tegel, terrakotta, vinrött, lejongult, senapsgult och solrosgult. Men också en hel del mossgrönt och olivgrönt vid sidan av varma bruna toner som hasselnötsbrunt. Även den alltid närvarande färgen beige har fått en grönare ton i sig, något som märktes till exempel på Fogias färgskala och monter där Kråkvik och DÓrazio valt beige och orange som inramning tillsammans med ymnigt mycket textil från Astrid.

De tidigare populära kalla tonerna som puderrosa, salviagrönt, buteljgrönt, åskmolnsblått, grått och petrolblått är fortsatt gångbara och fanns i många montrar. Men i blickfånget är klart alla varma färger. Mesta mönsterbilderna stod Paula Navone, årets Guest of Honour,  för i sin stora installation på mässans entrétorg. Men också Lammhults monter stack ut med sina färgfält inspirerade av tjugotalskubism.

 

Nostalgi:
Sextiotalet märktes på en rad eleganta, nätta möbler som låga bord, formfulländade stoppmöbler med otroligt vackra linjer.  Men även sjuttiotalets svulstiga formspråk märktes tydligt på många bulliga fåtöljer både bland Green Houseutställarna med också hos de stora etablerade möbelproducenterna.

Åttiotalet och Memphisdesign är en annan tydlig inspirationskälla, speciellt i Paola Navones monter, men så var hon ju också en gång en del av Memphisgruppen.
Offecct hade grävt i olika arkiv och lanserade två produkter med historiska referenser. Dels akustikpaneler Soundwave, ett samarbete med Frank Lloyd Wright Foundation, där det historiska mönstret på Ennis House återskapats. Huset med sina spektakulära betongblock är det enda kvarvarande av Frank Lloyd Wrights textilblockhus, och byggnaden är ikonisk och finns med framtidsdystopin Bladerunner. Och dels en replika på ett funktionalistiskt Markelius bord, som såg dagens ljus när modernismen blev populär, ritad av arkitekten Sven Markelius till hans egen funkisvilla i förorten Nockeby.


Detaljer:
Speglar, speglar, speglar… Speglar i grupp.  Speglar som är runda eller har rundade hörn alternativt konkava speglar. Lampor och armatur med väl synliga glödlampor, också gärna i grupper om minst två eller tre stycken. Satsbord med låga med ben i metall. Och att möblera med många små minibord i grupp istället för ett rejält soffbord är riktigt trendigt.


Bubblare:
Rottingmöbler, se gärna Alexander Lerviks soffa Harper för Adea. Plexi-inramade sittlandskap, tysta och ljudisolerade fanns hos många leverantörer av kontorsmöbler.
Pilatesbollen, inklädd i vackert ulltyg med tyngd i botten, dyker upp i kontorslandskapet.


Sten och trä:

Kalksten, gärna lokala varianter som rödaktig sten från Kinnekulle eller den mörkare Öländska favoriseras av svenska formgivare. Även en hel del lokala marmorsorter som den vita Ekeberga eller den grönaktiga Kolmårdsmarmorn märks bland mer sydländska och färgstarka stensorter. Runda former i natursten favoriseras på armaturer eller på nätta minibord.
Mörka eller ljusa träslag? Det verkar inte spela någon roll.

Riktigt fina och eleganta trämöbler samsas med rejält ruffa möbelytor. Åke Axelssons bord Plankan är ett fantastiskt exempel på hur sofistikerat det råa kan vara. Missa inte det långsmala bordet av en enda lång planka i utställningen Inside Jonas Bohlin, Åke Axelsson och Mats Theselius på Konstakademin. Dessa tre är också ledamöter i Konstakademin, utställningen pågår till och med den 11 mars. Trä med synliga kvisthål lyser helt plötsligt med sin frånvaro. Något som för ett par år sen lyftes fram hållbart och resurssnålt alternativ, då inget överblivet trä går till spillo.


Nya processer och hållbarhet:
Helt klart är hållbarhet och omsorg om jordens resurser inte längre är ett mervärde för möbelproducenter och formgivare, utan en självklarhet.
Offeccts nya stol Jin av jon Kuramoto, i materialet lin och biokomposit utsågs till Best Produkt i Editors' Choice.  Motiveringen löd ¨En hållbar produkt med en uppfinningsrik användning av tyg som ett strukturellt material uttryckt i en ny form¨. Juryn består av chefredaktörer från några av Europas viktigaste designforum som Dezeen, Stylepark, Domus och Yatzer.


Textil:
Ull, skinn och lin dominerar på stoppmöbelsidan, oftast helt enfärgat men en del sofistikerade vävsätt ger struktur och liv till tygens ytor.
Sammet känns nytt, oftast i bomull. Sammetskuddar är stort i allsköns former, men de allra flesta är enfärgade. Mattor, gärna handvävda med synliga effekter av hantverkets ojämna icke helt perfekta estetik,  märktes också i många av montrarna.


Celebriteter och showstoppers:

Att mässan kommit att bli en internationell angelägenhet märks då det i veckan syntes många internationella stjärndesigner vid sidan av Paula Navone och India Mahdavi som var inbjudna av Stockholmsmässan. Ineke Hans, Alfredo Häberle, Tom Dixon, Bröderna Bouroullec var några av dessa världsnamn som var på plats för olika lanseringar under veckan.
Annars var veckans snackis var visningen av De la Espadas nya kollektion, där skådespelare och dansare presenterade möblerna genom en platsspecifik performance. Även Bolon använde sig av två manliga balettdansare för att bjuda sina gäster på en unik upplevelse i sitt showroom. Swedeses monter, curerad av Monica Förster, med sin växtlighet och ¨planterade¨möbler var även den en omtalad och poetiskt vacker monter.

Roligaste och mest köpta produkt var Selettis råttlampor, som fanns att köpa i mässans egen pop-up store.