formex-i-siffror

Formex januari 2023 – i siffror

14–17 januari gick årets första Formexmässa av stapeln. Under fyra dagar samlas inköpare, agenter, grossister, importörer, formgivare och producenter från hela den nordiska inrednings- och presentbranschen. Formex är en branschmässa som är öppen för dig som är verksam och önskar ställa ut inom följande områden: inredning, design, vintage, present, hantverk, hemtextil, trädgård, leksaker, baby och delikatesser. I januari ställde 355 företag ut på mässan.

Vi skapar ett lyckat möte
Målet med Formexmässan, utöver att göra affärer, är att alla ska känna sig inspirerade och få ny kunskap. För att det ska bli verklighet bjuder Formex in branschens mest intressanta talare, designers och trendexperter som skapar aktiviteter, events, utställningar och tävlingar. På mässan i januari 2023 hade Formex 19 talare på scenen som tillsammans skapade 28 utbildande, inspirerande och intressanta föreläsningar.
Under mässan delades två olika priser ut, en för Design Talents (där oetablerade designers får möjlighet att ställa ut) och en för Sustainability Award (ett nytt pris på Formex som delas ut till ett utställande företag eller en designer som har den mest hållbart genomtänkta produkt).
Inför mässan tas Formex trendguide fram för kommande säsong med fokus på tre olika trender, färgkartor och inspiration. Innehållet presenteras på mässan och trendguiden delas ut fysiskt och digitalt.
Sju gästkreatörer och influencers var med under mässan och skapade utställningar, entrétorgsutställningen, design walks och valde ut sina favoritprodukter under mässan. Allt detta för att våra besökare ska få den bästa möjliga upplevelsen! 10 506 besök gjordes på Formex i januari 2023.

Press
Inför och under mässan skickades sju pressmeddelanden ut och sammanlagt nämndes Formex i print/webb/radio 123 gånger, både nationellt och internationellt. Några av medierna som nämnde Formex var ELLE, Sköna Hem, Rix Morronzoo samt Hus & Hem. Mässan besöktes av 251 journalister.

Kommunikationskanaler
Under pågående mässa besöks Formex.se runt 243 000 gånger. Året runt kommunicerar Formex direkt med sina följare (166 000) i sociala medier och via nyhetsbrev. Genom ytterligare kampanjer och annonsering i sociala medier når Formex ut till hela branschen i Norden. Kommunikationen för Formex pågår året runt och vid uppstart av ny mässa annonserar Formex både nationellt och internationellt i branschmedia. Närmare mässans genomförande intensifieras kommunikationen med besökarfokus i bredare media.