formex-i-siffror

Formex augusti 2023 – i siffror

22-25 augusti gick årets sista Formexmässa av stapeln. Under fyra dagar samlades inköpare, agenter, grossister, importörer, formgivare och producenter från hela den nordiska inrednings- och presentbranschen. Formex är en branschmässa som är öppen för dig som är verksam och önskar ställa ut inom följande områden: inredning, design, vintage, present, hantverk, hemtextil, trädgård, leksaker, baby och delikatesser. I augusti ställde 393 företag ut på mässan.

Vi skapar ett lyckat möte
Målet med Formexmässan, utöver att göra affärer, är att alla ska känna sig inspirerade och få ny kunskap. För att det ska bli verklighet bjuder Formex in branschens mest intressanta talare, designers och trendexperter som skapar aktiviteter, events, utställningar och tävlingar. På mässan i augusti 2023 hade Formex 19 talare på scenen som tillsammans skapade 32 utbildande, inspirerande och intressanta föreläsningar. Under mässan delades även ett pris ut för Design Talents Best in Show (där oetablerade designers får möjlighet att ställa ut).
Inför mässan tas Formex trendguide fram för kommande säsong med fokus på tre olika trender, färgkartor och inspiration. Innehållet presenteras på mässan och trendguiden delas ut fysiskt och digitalt.
12 gästkreatörer, influencers och företag var med under mässan och skapade utställningar, entrétorgsutställningen, design walks och valde ut sina favoritprodukter under mässan. Allt detta för att våra besökare ska få den bästa möjliga upplevelsen! 9 663 besök gjordes på Formex i augusti 2023.

Press
Inför och under mässan skickades sju pressmeddelanden ut och sammanlagt nämndes Formex i print/webb/radio 149 gånger, både nationellt och internationellt. Några av medierna som nämnde Formex var SVT Kulturnyheter, TT Nyhetsbyrå, Plaza interiör och Expressen. Mässan besöktes av 255 journalister.

Kommunikationskanaler
Under pågående mässa besöks Formex.se runt 43 000 gånger. Året runt kommunicerar Formex direkt med sina följare (166 000) i sociala medier och via nyhetsbrev. Genom ytterligare kampanjer och annonsering i sociala medier når Formex ut till hela branschen i Norden. Kommunikationen för Formex pågår året runt och vid uppstart av ny mässa annonserar Formex både nationellt och internationellt i branschmedia. Närmare mässans genomförande intensifieras kommunikationen med besökarfokus i bredare media.