Den internationella trendbyrån Carlin skapade en inspirationsutställning för Formex

Under Formex intog den internationella trend- och contentbyrån Carlin Stockholmsmässans entréhall med sin utställning Retail hub. Syftet var att både inspirera och bjuda på nya insikter för utställare och besökare genom att lyfta högaktuella teman inom retail, så som hållbarhet, den växande e-handelns framfart och inredningsbranschens behov av omställning.

Carlin är världens första trendbyrå som startade för att förse mode- och textilindustrin med ”trend intelligence” och har idag representation i 25 länder. Utställningen Retail hub, som de skapade för Formex, handlade bland annat om förhållandet mellan fysisk och digital handel, en högaktuell fråga för mässans besökare och utställare. Den byggdes även utifrån Carlins fortlöpande studier av nya konsumentbeteenden och den nya generationens konsumenter, vilken skiljer sig radikalt från äldre generationer uppväxta före den digitala revolutionen.

- Dagens konsumenter är ute efter upplevelser i mycket högre utsträckning, säger Virginie Mourouvin. Shopping räcker inte längre. Konsumenterna vill kunna göra och uppleva flera saker samtidigt, när det passar dem. Det är det vi menar med Hybrid. Butiker och brands måste erbjuda en upplevelse som är sömnlös mellan webb, e-handel och den fysiska butiken, med stora andra värden utöver shopping. Butiken är en plats där man också vill kunna uppleva andra saker – som att äta, arbeta, umgås, ta del av konst och kultur och kommunicera i sociala nätverk.

Utställningen innehöll två fysiska delar. Den ena med objekt, utvalda och kurerade av Carlins kreatörer. Den andra var en lounge där Formex-besökarna kunde mötas, utbyta idéer, arbeta och ta en kopp kaffe och något att äta i kaféet. Dessutom, för första gången i Formex historia, fanns det en butik på entrétorget – POPIN@RETAILHUB.