Filipiniana förmedlar deras historia på Formex

Formex-mässan är inne på den sista förmiddagen när en glad Gabriel Isip visar runt i familjeföretaget Filipinianas inspirerande och fantasieggande monter. Temat den här gången är Den Italienska Citronträdgården och inspirationen har familjen tagit med sig hem från en resa till Sardinien och Sicilien.

Under ett citronträd samsas antika reproduktioner i form av urnor, byster och statyer. Gabriel har vuxit upp med, och in i, familjeföretaget som föräldrarna och morbrodern startade för snart trettio år sedan, idag är hans roll att ta fram nya produkter och han älskar sitt jobb:

– Jag brinner för det jag gör och utvecklas hela tiden. Jag tycker det är kul att blanda kontraster, testar gärna gränser och vill försöka vara i framkant, berättar Gabriel som även har en master i entreprenörskap från Handelshögskolan.

Hantverk som signum
I Filipinianas mässmonter är det uppenbart att Gabriel lyckats med sina föresatser att skapa koncept där allt hittar sin plats och vävs ihop. Här finns både det pompöst svulstiga som väcker känslor, men också avskalad elegans med betydligt svalare uttryck.

Allt får finnas och hänger på något sätt ihop, som sammanbundet av en subtil, osynlig tråd. Vi rör oss från Citronträdgården via det spänningskittlande rummet Farmacia och ytterligare ett rum som för tankarna till den gamla tidens boudoir och rökrum, innan vi landar bland handsvarvade bruksföremål i ljus marmor som är en del av det nya varumärket Seklet. Gabriel berättar att det tagits väl emot av deras kunder och även givit dem nya. Bland kunderna finns såväl design-, slotts- och museibutiker som hotell.

– Formex är en superbra plattform för oss att kunna förmedla historien om företaget, att berätta om produkterna och visa dem på nära håll, säger Gabriel och lyfter ömt upp en liten figurin i form av en balklädd kaninmadam i guldmönstrad klänning med svart spetskrage.

– Titta här, du kan se penseldragen, säger han med värme i rösten och förklarar att just hantverket är Filipinianas signum. Det ska både synas och kännas att den stora merparten av sortimentet är tillverkat av mänskliga händer.

Hjälp till självhjälp
En annan sak som kännetecknar Filipiniana är det nära och viktiga samarbetet med deras leverantörer i Filippinerna. Agendan har från starten 1994 varit att stödja lokala hantverkare och hjälpa dem bort från fattigdom och det har gått bra! Gabriel berättar att flera barn som vuxit upp i de småföretagande hantverkarfamiljerna som Filipiniana samarbetar med nu har kunnat utbilda sig till både läkare och arkitekter.

Läs mer om Filipiniana här.

Mer inspiration här

Gustaf och Linnea

När de tillslut vågade ta steget att ställa ut på Formex sålde dem slut på lagret!

Happynest

Happynest grundare och vd Johan Sjöstedt gjorde sina första affärer som 14-åring och ser Formex som den självklara mötesplatsen.

Emma Sjödin Design

När Emma ställde ut på Formex den 23:e gången sålde företaget rekord.