Home of Textile inför Formex i augusti:

"Våga sticka ut, ta med energi och var transparent"

Intervju med Asgeir Eiriksson, VD för Home of Textile, som ställer med sina varumärken Jakobsdals samt Boel&Jan.

Vad har du för mål med att ställa ut på mässan?
- Vårt primära mål är att förmedla våra varumärkens värde till mässans besökare. Det ger oss chansen att visa marknaden i vilken riktning vi rör oss. Vi menar att det är bra att ge mässans besökare en möjlighet att se flera varumärkens riktning på en och samma plats, det ger inköparna trygghet i sina inköp samtidigt som det inspirerar mässans besökare. Vi vill även ge våra partners och oss själva en möjlighet till ett inspirerande samtal i en härlig miljö ett par gånger per år.

Hur förbereder du dig och dina medarbetar inför att ställa ut på mässan?
Vi har en ständigt pågående process där vi utvecklar våra varumärkens uttryck. Vi vill att våra montrar på mässorna ska spegla alla våra olika touchpoints. Därför förändras mässmontrarna inför varje mässa. Vi förbereder även våra kunder på hur vi kommer att se ut genom kommunikation innan mässorna, vi vill att man ska känna sig trygg med vårt uttryck men ändå alltid överraska mässans besökare.

Vilka ser du mest fram emot att få träffa?
Vi ser fram emot att träffa våra kunder och övriga partners. Men vi ser även fram emot att träffa branschkollegor och våra intressenter. Mässan blir en naturlig plats för samtal.

Vilken typ av möten önskar du ha på mässan?
Vi har säljande kundmöten och en hel del initierande möten med olika typer av kunder under mässorna. Mässan är en bra plats att inleda en ny affärsrelation på.

Kan du berätta om något möte på tidigare Formex som betytt extra mycket för dig eller din verksamhet?
Jag minns speciellt ett möte med ett företag som sedan många år arbetar i en annan del av marknaden, kunden hade funderingar på hur det skulle vara att introducera våra produkter till sina partners, men behövde stöd i hur det kunde gå till. Ett långsiktigt samarbete startade där med ett öppet och ärligt samtal. Idag är det en av våra större partners där vi står för betydande kunskap kring produkt / sortiment och logistik. Vi har tillsammans utvecklat sortiment och deras unika erbjudande och det har stärkt deras position på sin marknad.

Vilket är ditt bästa tips till nya utställare?
Våga sticka ut, ta med energi och var transparent. Sen bara måste dom komma förbi en av våra montrar och ha ett härligt samtal och ett glas tillsammans!

Asgeir Eiriksson, VD för Home of Textile




"Tillsammans skapar vi vår miljö och kultur där energi, inspiration och kommunikation gör oss till ett oslagbart team. Ett team där alla känner delaktighet. Det är hos oss de båda varumärkena Jakobsdals och Boel&Jan bor, under samma tak med samma vision – att tillföra själ och attityd i alla nordiska rum."