Kueen och Statement by Lann med kollektionen Bloody Awesome

Under Formex i januari visade de två varumärkena Kueen och Statement by Lann deras första gemensamma kollektion i mensens tecken. Kollektionen Bloody Awesome innehåller scarves och kimonos i 100 procent siden med mens och livmoder-inspirerade mönster. I samma monter kunde besökarna även uppleva en gigantisk tampong och en megastor livmoder.

Om er design

Vår kollektion som är gjord av Karoline Lenhult (Kueen) för våra plattformar handlar om att bryta tabun och mönster genom att helt enkelt skapa nya. Både visuella mönster och beteendemönster. Vi vill att man skall sluta skämmas och istället hylla mensen, hylla allt vad det innebär att vara kvinna.

Varför Formex?

Vi ville visa vår kollektion och prata om ämnet som kollektionen ”Bloody Awesome” bygger på, nämligen ”Mensskam” och att vi skall vara stolta över att vara kvinnor, allt inkluderat. Även blod.

Mest positivt?

Det var väldigt positivt att Formex vågade lyfta frågan som vi driver. Vi har långt kvar innan vi har slagit sönder stigmat helt men vi tycker att vi gör en viktig insats som lyfter frågan till ett designforum. Vi fick en massa pepp för vår fina monter och vår kollektion. Alla tycker att det är viktigt och det är skönt att höra. Att vara mensaktivist och snygg på köpet är ingen motsättning!

En succéstory?

Vår monter visade inte bara design skapat från ett viktigt ämne, den ihop med kollektionen bidrog till en dialog med besökarna. Lite som en terapihörna i vissa fall. Så många kvinnor som har känt skam inför sin mens eller andra saker som är tabu med kvinnokroppen som öppnade sig och fick ventilera i vår monter. Då man kan prata om "design with a purpose” som är vår ledstjärna.

Bästa tips

Förbered er väl genom att skicka ut pressmeddelanden. Tänk på montern som en upplevelse mer än ett ställe att sälja. Ge besökare något att prata om, om möjligt något unikt. Bygg historien om ditt varumärke, men tänk också ”Kill your darlings. Ofta försöker man putta in alldeles för mycket. Plocka istället godbitarna som representerar dig bäst.

Om Kueen och Statement by Lann

Kueen 
Bakom varumärket Kueen (Queen med K) står designern Karoline Lenhult som skapar modeaccessoarer med passion för mönster och historier. Ledstjärnan stilmässigt är en kombination mellan vågad maximalism och lekfull elegans. Alltid med en historia som hon brinner för som bas. Karoline är också ”mensexpert” och har jobbat med SCA i 15 år som gör varumärket Libresse. 

Statement by Lann
Varumärket drivs av mensaktivisten Terese Lann. My period is awesome är hennes plattform för projekt som bekämpar mensfattigdom i rättviseprojekt med andra mensaktivister i Sydafrika, Namibia, Uganda och Rwanda. Eftersom menstabun även existerar här föddes smyckesvarumärket Statement by Lann. Kollektionen ”The Menstrual Equity Collection” är smycken i ädelmetaller med syfte att få menstruerande att försonas med sin mens. Nästa steg i att bryta stigmat runt mens blev #menssäkrad. Ett projekt som tillsammans med företag, kommuner och skolor har som mål att normalisera in mensskyddet i våra toalettmiljöer.