Prisbelönt inredningsbutik väljer Formex

Erika Johansson driver den populära inredningsbutiken Majkens Rum i Växjö. I elva år i rad har butiken prisats som bäst i stan. Sedan Erika började driva butik har hon inte missat ett enda Formex, i januari gjorde hon sitt 32:a besök på inredningsmässan.

Formex redaktion frågade Erika hur hon väljer produkter och leverantörer till sin butik samt hur Formex som plattform hjälper henne att lyckas.

Det har hänt mycket i inredningsbranschen genom åren både vad gäller trender, kollektioner och materialval men också shoppingbeteende. När jag köper in till min butik tänker jag ofta helhet och att jag håller en tydlig stil i min butik. Jag jobbar hellre fullt ut med fåtal leverantörer än att dutta med några artiklar från många märken. Min butik färg- och materialkoordineras och det har jag också med mig i mina inköp.

Jag säljer både heminredning och mode på Majkens Rum där även kläderna färgkoordineras med heminredningen. Tycker det är extra kul att även modeagenturer ställer ut då jag även hittat mycket fint till vår modekollektion på Formex. Jag har även en mindre barnkollektion i butiken som är väldigt uppskattad. I inköpen till den väljer jag endast material i trä, keramik, bomull och ekologisk bambu. Ingen plast och färgerna är naturfärger samt mjuka pasteller. Det är kul att Formex har ett stort utbud av utställare med barnkollektioner.

Idag gör jag de flesta inköp av dem jag redan samarbetar med innan Formex. Fokus på mässan är att hitta nya märken och kollektioner men också att få en helhetskänsla för säsongen. Jag tycker också det är viktigt med bra samarbeten och goda kontakter med mina leverantörer och därför alltid kul att ses på mässan, prata inredning, försäljning, framtiden och tips på nyheter. Dessa möten är värdefulla, de förstärker samarbetet, ökar kreativiteten och driver en själv och verksamheten framåt! Formex föreläsningar är också väldigt inspirerande, de skapar nya idéer och en känsla jag kan förmedla vidare till mina besökare i butiken.

Jag får en helhetskänsla i mina inköp när jag besöker Formex, precis som mina kunder får en känsla när de kommer till min butik. Den känslan är svårare att få till om man endast gör sina inköp hemifrån på nätet. Man behöver också klämma och känna, se finnisch, storlek, färg och struktur för att göra mer träffsäkra köp. På Formex gör man det stora jobbet - att plocka russinen ur kakan och skapar uttrycket och kollektionen i butiken. Inspirationen blir den extra kryddan man sedan bjuder kunderna på i butiken.