Vinnaren av Formex Nova 2020:

Designer Valdís Steinarsdóttir

Formex Nova-vinnaren Valdís Steinarsdóttir:
– Jag vill utnyttja att vi formgivare har så stort inflytande i samhället.

I hård konkurrens med toppdesigner från hela Norden tilldelas Formex Nova 2020 den isländska designern Valdís Steinarsdóttir, 29, som i sitt arbete fokuserar på återvinning av naturmaterial. Tillsammans med forskare har hon bland annat tagit fram två helt nya material, Bioplastic Skin och Just Bones.
Formex Nova-juryn lyfter i sin motivering särskilt fram Valdís Steinarsdóttirs ambition att hitta unika lösningar på sociala och miljömässiga problem, och hur hon skapar en öppen diskussion om sociala förändringar genom design.

Grattis till årets Nova-pris Valdís!
– Tack, jag känner mig väldigt hedrad och är extatisk! Det är ett stort erkännande av mitt arbete, och är en fantastisk plattform för att visa upp det jag gör. Jag är säker på att detta kommer att öppna många dörrar.

Hur skulle du vilja beskriva dig själv som designer?
– Det är jättesvårt att beskriva sig själv, men i mitt arbete fokuserar jag på samhället och hur vi kan förändra det till det bättre. Min design handlar mycket om dialog, där jag adresserar svåra och aktuella ämnen och samhällsproblem.

Kan du ge några exempel på sådana ämnen?
– Nyligen har jag intresserat mig mycket för köttindustrin och vår relation till djur. Exempelvis har jag utvecklat ett förpackningsmaterial för kött gjort av djurskinn. Bioplastic Skin ser ut som och känns precis som plast. Jag har nyligen, tillsammans med Innovation Center Iceland, börjat vidareutveckla materialet. Jag hoppas kunna initiera diskussioner om hur vi producerar kött, och om vi kan göra det på ett annat sätt.

Vad är det du är mest kritisk mot när det gäller köttindustrin?
– Vi borde sluta med storskalig djurhållning och producera kött mer småskaligt. Vi överproducerar kött och behöver tänka mer på hur vi hushåller med resurserna, inte minst på en liten ö som Island. I framtiden måste vi ta vara på alla resurser bättre, och exempelvis använda hela djuret. Jag har lärt mig oerhört mycket genom den research jag har gjort i samband med mina projekt, där jag samarbetat med många forskare och experter.

Ett annat exempel på det är ditt projekt Just Bones – berätta lite om det!
– Just Bones är ett material jag har hittat på, gjort av benaska och benlim, som jag kan arbeta med precis som med keramik, och bearbeta på många vis. Man kan exempelvis göra bestick eller möbler av det. Just Bones är ett bra exempel på att det finns så många material i vår omgivning som vi förbiser.

Tycker du att det räcker om ett föremål ”bara” är vackert?
– För mig blir ett föremål vackert när jag vet storyn bakom och det finns en djupare inneboende mening. Och tillverkningsprocessen tycker jag är vacker. Jag tycker inte att det är fel om någon strävar efter att göra något bara av estetiska skäl, men själv vill jag utnyttja det faktum att vi formgivare har så stort inflytande som vi har i samhället. Vi är på sätt och vis historieberättare, som på ett begripligt sätt kan peka ut olika samhällsproblem.

Vad av allt du har gjort är du mest stolt över?
– Vilken jättesvår fråga. Mina projekt har gett mig väldigt olika erfarenheter, och jag är väldig tacksam för dem allesammans, så jag har svårt för att välja ut en enda sak.

Kan man köpa dina objekt?
– Ja vissa av dem. Jag drivs inte av pengar, så produkter jag säljer ser jag nästan som biprodukter av mitt arbete som designer. Jag har exempelvis gjort gunghästar och tofflor av hästhudar, men allt är väldigt småskaligt.

Hur finansierar du din verksamhet?
– Jag har fått flera stipendier, och just i år har jag förärats en statlig konstnärslön. Jag är väldigt lyckligt lottad, för det finns så otroligt många talangfulla designer och konstnärer här på Island. Som tur är spenderar jag inte så mycket pengar privat; jag är glad och nöjd så länge jag kan fortsätta arbeta.

Filmer