Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din upplevelse, för statistik och för att visa skräddarsydda annonser. Genom din användning av webbplatsen godkänner du att vi använder dessa cookies.Läs mer om vår cookiepolicy »

Formex trends

Formex Guest Creator - Li Edelkoort

Formex Guest Creator 20-23 augusti är Lidewij Edelkoort – en av designvärldens mest respekterade trendexperter. Li har tidigare gästat Formex som trendföreläsare men skapar den här gången, tillsammans med Philip Fimmano som är creative director för Edelkoort Inc, en unik inspirationsutställning på Stockholmsmässans entrétorg – den till ytan största i Formex historia.

Li Edelkoorts utställning fokuserar på tingens inneboende kraft och är inspirerad av animism – tron på att även tingen kan vara besjälade. Vi bad Li berätta lite om sin utställning, vad hon tycker om Formex som mässa, och om hur hon tycker att dagens Skandinaviska design står sig internationellt.

Berätta om temat för utställningen du skapar till Formex! Vad kommer besökaren att få uppleva?
Vår utställning kommer att bli en nästan andlig upplevelse vid ingången till mässan och fungera som en guide till alternativ shopping. Med starkt fokus på känslovärden hos varor och material hoppas vi kunna förmedla en del av den skönhet och energi som kan finnas i vardagsföremål. Vi kommer att med stor respekt samla olika utställares formgivna föremål och låta dem betraktas i en lugn och helande miljö, som om du möter dem för allra första gången.

Hur förklarar du konceptet ”animism” och vad betyder detta begrepp för dig?
­–
Eftersom det övergripande temat på Formex i år är material vill vi utforska tankarna bakom den nya materialismen, ett aktuellt filosofiskt begrepp som analyserar makten i all materia och för fram tanken att alla material är levande och har en rättmätig existens, precis som djuren och vi människor. Tanken att vi alla är förnimmande varelser som hör ihop på ett naturligt sätt lyfter fram idén om animism i ljuset och blickar tillbaka på de mest primitiva riterna före religionernas tid; vördandet av skogen och det vilda, floden och berget, skuggan och kvisten. Till och med moln och ord kan bli föremål för dyrkan.

Har utställningen något särskilt budskap?
­–
Förutom att uppmärksamma de mest rofyllda och genomtänkta föremålen på mässan hoppas vi kunna introducera en annorlunda och ny respekt för material och former; att ta sig tid att verkligen se dem, att ge plats åt unika men ändå vardagsnära föremål som förtjänar att bli beundrade för sin egen skull. Skönheten hos en handgjord sked, styrkan i en smidd järnkastrull, doften från ett ljus och den mjuka beröringen av kökstextilier prövas och lyfts fram för att ge föremålen nytt liv i våra egna liv och bli våra följeslagare.
– Vi hoppas komma med en ny röst till mässan och ett nytt sätt att välja vad som ska marknadsföras till den breda publiken, så att kunderna tar makten över sin egen miljö, där de omsorgsfullt väljer och samlar föremålen i sina liv. Att välja färre och bättre saker, att köpa mindre med mer tillfredsställelse samt tänka i banor av begränsning och medvetenhet är vårt budskap.

Du har besökt Formex innan – vad tycker du får Formex att sticka ut jämfört med andra designmässor?
Formex-mässan har en aura av optimism och glädje som inte finns på så många andra kommersiella event av det här slaget; där finns ett behagligt flöde, en vänlig närvaro av människor, välgjorda föremål och en genuin känsla av gästfrihet. Det faktum att detta är en skandinavisk upplevelse måste vara nyckeln till framgången.

Hur står sig dagens skandinaviska design i en internationell jämförelse? Vad gör den speciell?
­–
Sedan mer än ett decennium har skandinavisk design stått i fokus på världsarenan för interiörer och publika platser. Kopplingen till modernismen, som kan betraktas som den första vågen av hållbart tänkande, gör rörelsen viktig igen. Personligen tror jag att skandinavisk design är viktig idag eftersom den aldrig gett upp sina starka rötter i naturen och fortfarande använder varma organiska former i kontrast till kalla, industriella gestaltningar; industrialismens genombrott och nu digitaliseringen verkar inte förändra det organiskt estetiska. Det var därför vi organiserade Norr möter Söder på Nordiska Muséet i Stockholm för flera år sedan, en spännande utställning som gav visuella bevis på hur de båda geografiska extremerna tänker och designar på samma sätt.
På sätt och vis följer mitt utforskande av animismen samma spår; när allt kommer omkring har de nordiska länderna, den afrikanska kontinenten och stora delar av Asien alltid odlat animistiska riter, ända in i våra dagar.

Fakta - Li Edelkoort
Lidewij ”Li” Edelkoort, som föddes 1950 i holländska Wageningen, inledde sin framgångsrika karriär som modechef på varuhuset De Bijenkorf i Amsterdam. Efter examen på konstuniversitetet ArtEZ flyttade Li på 70-talet till Paris där hon startade sin egen trendbyrå Trend Union som numera även har kontor i New York och Tokyo. Vartannat år publicerar de världens mest inflytelserika trendbok som används av designer och marknadsförare på många välkända internationella varumärken från Coca Cola till Gucci.
2011 lanserade Li sociala medier-plattformen TrendTablet. Hon har listats som en av världens mest inflytelsefulla trendgurus och designers av tidningar som i-D och Time magazine

Köt din biljett här
Li Edelkoort