Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din upplevelse, för statistik och för att visa skräddarsydda annonser. Genom din användning av webbplatsen godkänner du att vi använder dessa cookies.Läs mer om vår cookiepolicy »

Formex Highlights

Proud tradition of craftsmanship in tune with the times

Värmländska Klässbols linneväveri är en återkommande utställare på Formex som på ett strålande sätt representerar mässans särskilda intresse för traditionellt konsthantverk i ett samtida industriellt och kommersiellt sammanhang. 

Nästa år, 2020, firar Klässbols 100-årsjubileum, under ledning av den fjärde generationen vävare från familjen Johansson, varav ett antal familjemedlemmar i olika led arbetar i företaget. Klässbols förbereder firandet av jubileet med en varsam utveckling och förnyelse av kollektion och varumärke, i samarbete med designern Lena Bergström i rollen som creative director.

Berättelsen om Klässbols börjar med bondsonen Hjalmar Johansson från den västvärmländska bygden som på 1910-talet drog till Borås där han utbildade sig till
vävare. 1920 återvände han till Klässbol där han började väva lakan i lin som han sålde för några ören till bönderna på bygden.

Farfar dog ung så min pappa fick ta över redan 1928, bara 17 år gammal, berättar sonsonen Dick Johansson, kommunikationsansvarig vid Klässbols, vars son Andreas numera är VD, den fjärde generationen av familjen i företagsledningen. Vi är fem bröder som alla blev fotbolls- och hockeyspelare och vävare. Vi har två systrar också men de har sysslat med annat. Så var det på den tiden”.

En avgörande brytpunkt för Klässbols kom i början av 1980-talet. Fram till dess hade väveriet producerat tyger med farfar Johanssons mönster vilka byggde på äldre traditionella dekorer. 1981 förändrades allt då Dick Johansson mötte den tongivande formgivaren Astrid Sampe, ett av de största namnen inom svensk modernistisk design. Sampe införde inte bara sin egen design och ett modernt formspråk i väveriets produktion, utan öppnade också sin berömda adressbok med svenska och internationella kontakter. Tack vare Astrid Sampe kom Klässbols i kontakt med Byggnadsstyrelsen och fick leverera linne till Sveriges alla ambassader världen över, vilket väveriet gör än idag. Andra officiella uppdragsgivare som Kungliga Hovet och Nobelstiftelsen följde — pristagare och kungligheter äter på dukar och med servetter från Klässbols. Textilier för officiella sammanhang utgör ännu en betydande del av Klässbols produktion. Väveriet är idag en prydnad för svensk konstindustri, med en helt igenom hållbar, hundraprocentigt svensktillverkad kollektion. Själva väverifabriken är öppen för allmänheten och tillhör Värmlands mest populära besöksmål.

Formex Highlights

Som representant av den svenska industriella konsthantverkstraditionen var Klässbols ett självklart val för designerna Carina Seth-Andersson och Matti Klenell när dessa handplockade producenter för interiören till nya Nationalmuseum i Stockholm, för vilket Klässbols har producerat möbeltyger och draperier till kaféet, i design av Jonas Lindvall. Samarbetet med den välrenommerade, mångsidigt begåvade designern Lena Bergström inleddes redan i början av 1990-talet, enligt Bergström med något av en chockstart.

Vid den tidpunkten såg inredningsarkitekten Maja Cronsjö, som jag då samarbetade med, delar av mina arbeten från Konstfacks studietid”, säger Bergström. ”Hon tyckte det skulle vara något för Klässbols framtida kollektion. Vävar i en blandning av lin och ull kombinerat med gummi. Jag visade dem för Dick — jag tror han blev livrädd. Litet senare formgav jag dock en gardin som metervara till en god väns företag som Klässbol lönproducerade. Den gick väldigt bra och så småningom tog Klässbols över produkten. Med tiden började vi arbeta närmare och närmare.”

Under senare år har Bergström samarbetat med Klässbols vävare och olika produktionsenheter med en komplett översyn och uppdatering av nya färger till befintliga mönster.

Tidigare har det ibland varit ganska slumpartat. Nu börjar vi se helheten med det klassiska och det moderna”, säger Lena Bergström. ”I färgarbetet har vi gått närmast forskningsmässigt till väga. Systematiskt satte vi upp varpar med vit, oblekt och svart lin, inslag med garner inom olika färgområden, blå, rosa, gråskala etcetera. Både de gamla och nya färgerna kombinerat med olika bindningar. Därefter gjorde vi ett urval som kändes aktuellt. Det var en tidskrävande process. Det var viktigt att skapa ett färgspektrum som skulle vara klassiskt, brett och samtidigt passa vår samtid. Vi har helt enkelt skapat ett vävt färgbibliotek. Bara detta arbete tog två och ett halvt år”.

Klässbols är fantastiska som uppdragsgivare” tillägger Lena Bergström. ”Det är verkligen inte ofta man får höra sådant som Dick Johansson och hans kollegor säger — vi litar på dig Lena och det får ta tid”.

Tillsammans med Lena Bergström arbetar Klässbols även med en breddning av sortimentet under temat ”Klässbols i alla rum”, exempelvis med kollektionen BADA — grafiskt enkla handdukar och en badrock med bindningar med god uppsugningsförmåga. Möbeltyget Norrland som metervara och kuddar samt bäddkollektionen ”Memory” av Ulrika Elofsson är andra exempel på nya produktområden.

Det är också fantastiskt att Klässbols inte bara har investerat i nya toppmoderna vävstolar utan även behållit de gamla stolarna, en del antika stolar, vilket ger större möjligheter”, säger Lena Bergström.

Med de gamla stolarna kan vi väva tyger som inte är helt maskinellt perfekta med alla avslut utan som har en mer hantverksmässig känsla”, säger Dick Johansson. ”Det är glädjande att det finns efterfrågan på sådan kvalitet idag”.

För Klässbols har Formex länge varit det den viktigaste marknadsplatsen.

Vi har varit med i väldigt många år”, berättar Dick Johansson. ”Det är här vi möter våra kunder. Vi är inte ute och reser. Det är här vi möter nya kunder, inte bara från Sverige utan från andra länder som Japan. Mässan har förändrats så att det inte görs lika mycket affärer direkt på plats som förr, men det har inte gjort den mindre viktig. Det är här vi har chansen att visa upp oss för marknaden — våra nya produkter och färger, helheten”.