Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din upplevelse, för statistik och för att visa skräddarsydda annonser. Genom din användning av webbplatsen godkänner du att vi använder dessa cookies. Läs mer om vår cookiepolicy »

Roka Stonewear

Formex Design Talent på Nationalmuseum!

Vid varje Formex premierar vi ännu oetablerade designers i avdelningen Design Talents. En av talangerna från augusti, Ted Lidgard, har med sitt varumärke RÔKA Stonewear fått äran att finnas med i museibutiken på Nationalmuseum. Museet som är Sveriges största konst- och designmuseum öppnar igen den 13 oktober efter att ha varit stängt i 5 år för renovering. Vi har ställt ett par frågor till Ted angående samarbetet.

Hur kom du i kontakt med Nationalmuseum

 

- Det dök upp tre personer i min monter och jag började prata om RÔKA Stonewear. Två meningar in i pitchen avbröt de med "Ja, jättefint, men vi vill lägga en order"...

 

Det visade sig vara representanter från Nationalmuseum. De hade varit i Formex Pop-up butik där min förpackning till HÔMAGE-kollektionen fångat deras uppmärksamhet. De hade då tittat närmare på kollektionen, läst om oss på hemsidan och fattat ett beslut.

 

Vad innebär ert samarbete? 

 

- Nationalmuseum kommer att sälja HÔMAGE-kollektionen i sin noga kurerade museumshop med start den 13e oktober när museet återinvigs under pompa och ståt. Jag har också blivit ombedd att komma dit och prata om kollektionen, design, vision och filosofi vid ett senare tillfälle.

 

Vad har att ställa ut som Design Talent inneburit för RÔKA Stonewear?  

 

- Först och främst en plattform att synas på och sedan att få träffa branschfolket. Min största utmaning är just att synas och genomsyra bruset i bla sociala medier. Vidare har det varit ett stort lyft och en fin bekräftelse på att vår design och idé är uppskattad. Att kommunicera "Design Talent 2018" är en god legitimitetstämpel för varumärket och en försäkran för nya kunder om att verksamheten är seriös. Fortsättningsvis har mässan lett till kontakt med potentiella kunder, media och andra intressenter som leder till försäljning. Att ställa ut sätter också "hisspitchen" på prov och man får möjlighet att både öva och slipa på hur man på 30 sekunder lyfter kärnan i verksamheten. 

 

Vad skulle du ge för tips till andra Design Talents som ställer ut i januari?

 

Jag skulle vilja tipsa om 6 saker. 

 

1. Var förberedd. Tänk noga på att de allra flesta aldrig har sett dig eller ditt varumärke förut och din monter och framtoning måste vara otroligt tydlig kring vad du gör för något. De ska på håll kunna identifiera att du tillverkar lampor, mattor, smycken eller kläder.

 

2. Få med dina USPar rent visuellt. Har du en viss produkt du vill lyfta måste denna få tydlig fokus. Alla idéer måste baseras i "Förstår man detta utan en muntlig eller skriven förklaring?" 

 

3. Var kontaktsökande. Prata med alla inom räckhåll och fråga om du får visa din design. Även om personen inte har en butik/kanal lämplig för just dig är alla också privatpersoner och potentiella kunder eller tom ambassadörer. Flera kontakter jag tog var initialt inte intresserade men efter hand kom de på en kollega eller vän som skulle vara intresserad. Låt ingen gå förbi utan att ha fått frågan! 

 

4. Var ödmjuk och ärlig. Försök inte anpassa din produkt eller story att passa alla. Gå på din idé och håll dig till den. Försöker du skruva in din design hos en återförsäljare genom att ändra din pitch blir ni båda besvikna. 

 

5. Prata med dina grannar och särskilt dem som ligger nära din idé. Där kan man hitta samarbeten och bra sätt att hjälpa varandra. 

 

6. Lägg upp en plan för hur du attraherar besökare. Tävlingar, give aways och andra incitament som går i linje med ditt varumärke är bra om det görs på ett snyggt sätt. 

 

Anmäl dig till Design Talents här